Projektet
er udsprunget af projektet "Sprogfitness" fra 2013 støttet af
Kulturstyrelsen. I projektet har pædagoger fra Børnehaven Fyrtårnet og
Herningvej Skole samt bibliotekarer fra Aalborg Bibliotekerne samarbejdet om
design og afvikling af en sprogfitnessdag i Aalborg Kommune.
SAMARBEJDE MED PÆDAGOGUDDANNELSEN, UCN AALBORG
Sprogfitness
er et projekt der udvikles og udføres i samarbejde mellem Aalborg bibliotekerne
og UCN pædagogik. Det har været afholdt de sidste 3 år/gange (2014, 2015 & 2016) i samarbejde
med pædagoguddannelsen, UCN Aalborg. Sprogfitness er afvikling af sproglege
hvor de studerende skal formidle, forklare og hjælpe børnene til at udføre dem. Det er de pædagogstuderende som har udviklet og videreudviklet sproglegene.
KORT OM
PROJEKTET
Skolegrupperne i daginstitutionerne i hele Aalborg Kommune samt 0.
klasserne inviteres til en årlig Sprogfitness-event med folkebiblioteket som
bindeled mellem skoler og daginstitutioner. Formålet er i samarbejde med
relevante fagligheder at igangsætte taktile og kinæstetiske læreprocesser for
at skabe interesse og glæde ved sprog og læsning. Eventen udvikles lokalt, men
vil efter projektet have nationalt potentiale ligesom den afsluttende rapport
vil indeholde et idékatalog til, hvordan vi som folkebibliotek kan arbejde med
børns læringsstile.
TILSAGN FRA STYRELSEN FOR BIBLIOTEK OG
MEDIER
Formålet med projektet er at etablere en årlig sprog-fitness-dag a la
skolernes motionsdag, men med fokus på læsning, taktile og kinæstetiske
læreprocesser. Sprogfitness-dagen afholdes på bibliotekerne med skolegrupper i
børnehaverne og 0. klasse i skolerne som målgruppe, 5-7-årige. Projektet kan være
medvirkende til en blødere overgang fra børnehave til skole for børnene og kan
skabe synergi mellem faglig viden hos bibliotekarer, pædagoger og lærere.
Yderligere er det positivt at biblioteket indgår et samarbejde med en lokal
uddannelsesinstitution i forhold til at kvalificere projektet. Kulturstyrelsen
vurderer at et bredt fokus på læsning, hvor forskellige institutioner tager
ejerskab kan være gavnligt for indsatsområdet.