Didaktikken bag
Didaktik er pædagogisk refleksion, der beskæftiger sig med at begrunde (altså hvorfor) indholdet i læreprocessen (altså hvad) med henblik på tilrettelæggelse af praksis (altså hvordan).(Andersen, Frede Boye, 2011)
Der vil i sær være fokus på didaktikken og læringen bag legene i form af en fælles skabelon der er lavet på Hiim & Hippes 6 didaktiske begreber + begrebet "Tegn" fra SMTTE-modellen og "Impuls" fra model 22.
Hiim & Hippe - den didaktiske helhedsmodel
- Læringsforudsætninger: Viden om hvad børnene kan faglig
- Rammefaktorer: Fysiske, tid, skema, personlige ressourcer
- Mål: Hvilket emne? Hvad skal de sidde tilbage med?
- Indhold: Hvad handler det om og hvordan indholdet bliver valgt og tilrettelagt?
- Læreprocessen: Trin for trin præsentere vejen for legen
- Vurdering: Hvad gik godt/ikke godt?
SMTTE-modellen
- Tegn: Hvordan kan du se, at du er på vej mod målet?
Model 22
- Impuls: Her samles eller skabes indtryk af en art der kan motivere deltagerne til at udtrykke sig
Når
sproglege skal udvikles, skal man tænke over at sproget skal motioneres og de
skal understøtte især arbejdet med kropslige læringsstile samt stimulerer
samarbejde og sociale kompetencer hos de deltagende børn.
Sprog-
- Semantik -
Læren om sprogets regler for betydningsdannelse
Fx hvad er ordet for en ting, hvad betyder ordet? - Fonologi
- Enkeltlyde sættes sammen til ord / sprogets udtaleregler
7 A-lyde / A+B+E= ABE - Morfologi - Hvordan ord bygges op / ordets
byggeklodser
Bøjninger: nutid/datid, bestemthed, ental/flertal - Pragmatik - Spilleregler
for brug af sprog i praksis
Fx ordsprog, at holde turregler, at afbryde, holde pauser, holde den røde tråd - Syntaks -
Hvordan bygger man en sætning op
De regler, som styrer et sprog – både skriftsproget og det verbale sprog.
-Fitness
- Grovmotorik - løbe, gå
- Finmotorik - holde noget, flytte noget
- Balance - dreje rundt, stå stille, hoppe på et ben, stå på et ben
- Rumretningssans - op, ned, højre, ventre
- Sanser - Høre, syn, taktil
Ha’ syn for
- Flow - Betegner den tilstand man kan komme i når man fuldstændig opsluges af en aktivitet og tien synes at forsvinde (Csikszentmihaly 1991)
- NUZO/ZNU - Zonen for nærmeste udvikling /Nærmeste
udviklingszone:
er afstanden mellem det faktiske udviklingsniveau(bestemt ved selvstændig problemløsning) og det potentielle udviklingsniveau (bestemt ved problemløsning under voksenvejledning eller i samarbejde med mere kompetente jævnaldrende) (Vygotskij 1933) - Inklusion – samarbejde - Alle børn har betydning for fællesskabet og alle børn kan være med-
- Sværhedsgrad – variationer - Fx ord uden billeder eller omvendt eller ordene kan skiftes ud med tal